Reumatoïde Artritis (RA) is een chronische ziekte waarbij gewrichtsontstekingen ontstaan. Het is een auto-immuunziekte, wat inhoudt dat het afweersysteem zich tegen ons eigen lichaam keert. Normaal gesproken beschermen afweercellen ons tegen indringers (bijv. bacteriën en virussen) van buiten, maar bij reuma gaan deze cellen de gewrichten en gewrichtskapsels te lijf. Hierdoor ontstaan ontstekingen in gewrichten, pezen, spieren, organen en soms ook in bloedvaten of rond zenuwen.

Reuma kan de volgende klachten geven: pijnlijke gewrichten, zwellingen, stijfheid in ledematen, vermoeidheid, lichte koorts, pijn in spieren en pezen.

Bij patiënten met reuma is de balans tussen wat er van het lichaam gevraagd wordt (belasting) en wat het lichaam aankan (belastbaarheid) verstoord. Herstellen van de balans bij deze aandoening is belangrijk om een optimale kwaliteit van leven te behouden. Bewegen is een belangrijk onderdeel van de behandeling, naast eventuele medicatie. De fysiotherapeut kan u helpen (aangepast) te blijven bewegen en daar ook nog eens plezier in te hebben!

Binnen Fysiotherapie Transvaal zijn Sarah Meijers en Rianne Eversteijn verantwoordelijk voor het beweegprogramma reuma en artrose. Zij hebben hiervoor extra scholing gevolgd en zijn verantwoordelijk voor het doen van de intake, de groepslessen en de eindevaluatie.

Het beweegprogramma reuma en artrose is bij voorkeur in groepsverband vanwege lotgenotencontact en omdat je op deze manier van elkaar kunt leren en elkaar kunt stimuleren. Trainen gebeurt in een veilige omgeving, onder begeleiding van een fysiotherapeut.

In de praktijk hebben we twee groepen per week waarin samen met andere mensen met soortgelijke klachten een uur getraind wordt. Het oefentraject duurt in principe drie maanden, waarin de patiënt tien weken, één keer per week komt oefenen. Aan het begin van het beweegprogramma doen we een intake, waarbij we samen met u de doelen opstellen die u wilt bereiken. We eindigen de tien weken met een evaluatiemoment.

Dinsdag 11:00-12:00
Vrijdag 10:00-11:00

Ondanks dat Reumatoïde artritis een chronische aandoening is, geldt er geen chronische vergoeding vanuit de zorgverzekeraar. De vergoeding van therapie moet vanuit de aanvullende verzekering komen. Op de praktijk kunnen we kijken hoe u verzekerd bent. Indien u geen aanvullende verzekering heeft kunt u de trainingslessen ook zelf betalen (per keer €8,00).