|
Sensorische klachten
Zintuigelijke informatieverwerking (ZIV), sensorische integratie (SI)
Onze zintuigen geven ons informatie over wereld om ons heen.
Bijvoorbeeld de geluiden die we horen in een winkel, de geuren die we ruiken als we langs de bakker lopen,
de regen die op ons gezicht valt en zo zijn er nog veel voorbeelden te noemen.
Deze zintuigelijke of sensorische informatie bepaald hoe we op situaties reageren.
Als we dat lekkere brood bij de bakker ruiken kunnen we besluiten om een broodje te gaan kopen maar
we kunnen ook met een grote boog om de viskraam heenlopen waar vis gebakken wordt.
We kunnen door prettige zachte muziek in een winkel verleid worden om langer in de winkel
te blijven of door het lawaai gedwongen worden om weg te gaan zonder iets te kopen.
Sommige mensen vinden het heerlijk om auto te rijden, andere worden al misselijk als ze eraan denken zullen niet zo snel een lange autorit maken.
Naast de bestaande 5 zintuigen (reuk, smaak, gehoor, tast, gezichtsvermogen) kennen we nog het evenwicht en de houdingsregulatie.
Het kan zijn dat bij kinderen zintuigelijke informatie verwerking verstoord is, en extreem op zintuigelijke prikkels kunnen reageren.
Deze overprikkeling of onderprikkeling kan zich uiten in bepaald gedrag waarvan ik enkele voorbeelden kan geven:
De doelen van fysiotherapeutische behandeling voor COPD zijn:
- Vermijdend gedrag:
Dan wil het kind bijvoorbeeld niet mee naar een winkel (geluid, reuk, visueel). Wil dat alle etiketten uit kleding geknipt
wordt (tactiel), is heel kieskeurig met eten (oraal/tactiel) of kan bijvoorbeeld niet tegen fel licht (visueel)
- Prikkelzoekend gedrag:
Om evenwichtsprikkels te krijgen is een kind voortdurend in beweging (kan niet stil zitten, evenwicht), of stopt hij op oudere
leeftijd nog steeds speelgoed in zijn mond (oraal/tactiel), heeft de behoefte aan harde geluiden maken (schreeuwen, gehoor), hard tegen vriendjes aanbotsen (tactiel).
Deze reactie op bepaalde prikkels kan uiteindelijk ook resulteren op verstoord gedrag in normale situaties (gezinsleven, school, sport, op bezoek gaan) en het sociale -en leerproces belemmeren.
Op school zal hij toch stil moeten zitten om te kunnen leren, en om vriendjes te maken moet je rekening houden met een ander en niet heel hard iemand vastpakken. Een klein kind kan niet leren spelen als hij al het speelgoed in zijn mond stopt.
Er kunnen bij problemen in de zintuigelijke informatieverwerking ook stoornissen ontstaan in het eetpatroon van kinderen of in het slaappatroon, ook bij hele jonge kinderen
Sensorische integratie is een behandelmethode die zich richt op het in balans brengen van de samenwerking tussen de zintuigen. Het doel is om daarmee een reactie te krijgen waarmee het kind zich kan handhaven in de wereld. Dit kan betekenen dat het slaap en/of eetpatroon normaliseert waardoor het gezinsleven kan normaliseren. Of dat het kind zich beter op zijn schoolwerk kan concentreren zonder afgeleid te worden door alle prikkels om hem heen.
Therapie gericht op de zintuigelijke informatieverwerking (sensorische integratie) wordt gegeven door een therapeut die daar speciale opleiding voor heeft gevolgd en kennis heeft over het sensorische systeem en de behandelmethodes daarvan. Er wordt ook speciaal oefenmateriaal gebruikt gericht op de beïnvloeding van de zintuigen.
|